RuneQuest Glorantha: Cachez ce canard que je ne saurais voir

Inspis, théories, conseils ...
7Tigers
Dieu d'après le panthéon

Re: RuneQuest Glorantha: Cachez ce canard que je ne saurais voir

Message par 7Tigers »

VF par Studio Deadcrows:
Le projet avance à bon rythme !

La mise en page du supplément Les Enfants de la Flamme sera terminée d’ici début avril et sera suivie par la mise à disposition des PDF bêta à la mi-avril.
Les cartes du Kit de la meneuse, en cours de traduction, seront ensuite implantées terminant de fait le kit. Il ne manquera alors que les aides de jeux, qui sont déjà en cours de travail.

Cartes en cours de traduction:

Image
VO par Chaosium:

Couverture du Kit de Démarrage par Ossi Hiekkala:
Spoiler:
Image
The four softcover booklets, interiors filled to the brim with new and select prior artwork, printed in full color. They include the following:

. Book 1: Rules – A 64-page rulebook with all the rules you need to play the contents of the Starter Set, including skills, combat, Passions, spirit and Rune magic, and experience. Cover art by Andrey Fetisov.

. Book 2: The World of Glorantha – A 64-page booklet with two parts, the first being an overview of the world of Glorantha, its gods and the Dragon Pass area, and the second half a spotlight on the city of Jonstown right in the heart of Sartar. Jonstown was chosen specifically to be a manageable city for players and the gamemaster to base adventures out of, and it has never been described before in this much detail. Inside this book are details of the city, its unique features, and an array of nonplayer characters, ranging from its important to its everyday denizens. Finally, rounding it out is a gazetteer of its immediate area. Cover art by Hazem Ameen.

. Book 3; SoloQuest – This booklet contains Battle at Dangerford, a 60-page solo adventure designed specifically to teach the rules and introduce Glorantha. In it, the player takes on the role of Vasana, a bison-riding soldier caught up in one of the pivotal battles in Dragon Pass. No gamemaster required! Of all the pieces in this book, this one is a personal favorite. Cover art by Eduardo Gutiérrez García.

. Book 4: Adventures – In this 84-page booklet are three full-length ready-to-play adventures. The first, A Rough Landing takes place immediately after the events in Battle at Dangerford. The second, A Fire in the Dark, is an investigation where the threat may not be what it seems, and the third is an update of the classic RuneQuest adventure, The Rainbow Mounds. The rest of the book is filled with adventure seeds, a rumors table, a section on city encounters, and a simplified calendar. Cover art by Andrey Fetisov.
Spoiler:
Image
Maps, Pregens and More!

Three Maps – RuneQuest has always been known for its maps, and the new edition especially. Rather than overwhelming players with a massive map showing the entirety of Glorantha, we chose to focus on the area spotlighted in the Starter Set. So inside are three full-color folded maps. They include the Jonstown/Sartar region, the city of Jonstown, and the Rainbow Mounds themselves, a two-sided map labeled on one side and unlabeled on the other.

Fourteen Ready-to-play Adventurers – While RuneQuest’s highly immersive system for creating player character adventurers is the absolute best way to experience the full range of possibilities for adventuring in Glorantha, it might be too involved for a Starter Set. It is not as suitable as a quick introduction, as it can require some careful decision making or planning by the gamemaster. So, we decided to use pregenerated adventurers as the default.

We have gotten tremendous feedback about the accessibility of our seven pregenerated adventurers—Vasana, Harmast, Yanioth, Vostor, Sorala, Vishi Dun, and Nathem—and wanted to make sure that we used them for the adventure. However, we also wanted to spotlight some additional character types and cults, so we created seven additional adventurers to round up the roster to fourteen.

We love the new presentation so much and think players will too, so we’re including a few blank character folios for those who wish to create new adventurers using this style of adventurer sheet.

And don’t worry, fans of the Gloranthan versions of elves, dwarfs, trolls, and ducks, a downloadable group of non-human adventurers will be made available when the Starter Set is available, suitable for immediate use with the materials within, in the same format.

Reference Sheets – One of the best compliments we’ve received about the RuneQuest Gamemaster’s Screen Pack is about the 8-page reference guide inside, specifically that “It is worth the price of the whole pack.” While the one in the Starter Set is only four pages long, it hopefully serves the same utility. Additionally, we’ve included a Rune Reference and a Strike Rank tracker sheet for gamemasters and players to help keep track of melee rounds.

Dice – Also included is a set of seven high-quality gaming dice, containing all the ones used in RuneQuest.

Online Materials – If you purchase the RuneQuest Starter Set direct from Chaosium.com or a FLGS that's part of the Bits & Mortar initiative the price includes the PDFs. The Starter Set’s release will also see additional free materials available online to enhance and continue the Starter Set experience.
Spoiler:
Image
Forum officiel pour la VF de RuneQuest: Roleplaying in Glorantha
7Tigers
Dieu d'après le panthéon

Message par 7Tigers »

J'ai vaguement remis à plat une partie du fond de la boite qui représente un extrait du 2ème livret, Nochet (confirmé par Jason):
Spoiler:
Image
The Jonstown Compendium:
En + de The Final Riddle (Prax sous les Lunars) tendance "Shadows on the Borderland", avec une grosse dose de "Au cœur des ténèbres" de Joseph Conrad
Spoiler:
Image
Andrew Logan Montgomery prépare également Nochet Noir:
Spoiler:
Image
Dagann
Zelateur

Message par Dagann »

7Tigers a écrit : sam. mars 27, 2021 11:32 am J'ai vaguement remis à plat une partie du fond de la boite qui représente un extrait du 2ème livret, Nochet (confirmé par Jason):
Spoiler:
Image

Merci. Illustration pleine de vie. On connait l'artiste qui représenté cette ville ?
Erestor
Dieu des VRP de DW

Message par Erestor »

@7Tigers genre, tu en es à reconnaître un patelin de Glorantha sur une vue aérienne d'un de ses quartiers sur une moitié de dos de boîte ?! 😯😑😳😑😳
:yes:
As the long departed Commissioner Three-horn famously said on many occasions: "This is Blood Bowl, buddy, anything could happen!".
7Tigers
Dieu d'après le panthéon

Message par 7Tigers »

Dagann a écrit : sam. mars 27, 2021 12:01 pm Merci. Illustration pleine de vie. On connait l'artiste qui représenté cette ville ?
Cela n'a pas encore été mentionné. A priori, c'est une illustration pour la future boite Esrolia / Nochet en cours d'écriture (2022?).
Erestor a écrit : sam. mars 27, 2021 12:55 pm @7Tigers genre, tu en es à reconnaître un patelin de Glorantha sur une vue aérienne d'un de ses quartiers sur une moitié de dos de boîte ?!
Pas très difficile: les toits plats n'étant pas adaptés à la neige, cela exclut Tarsh & Sartar. Oiseaux marins + pleins de temples / statues: Esrolia dont Nochet et ses 100 000 habitants sont la principale cité :mrgreen: !
kridenow
Dieu d'après le panthéon

Message par kridenow »

Et puis y a pas tant de villes que ça qui ont jamais été dessinées pour Glorantha :)
/Pierre
Nichal
Dieu des supporters de Damien Traille

Message par Nichal »

Dire que Greg n'est plus là pour voir enfin l'âge d'or de RQ se manifester. C'est triste quelque part.
"Transcending history and the world, a tale of souls and swords eternally retold!" 
flex
Pratiquant

Message par flex »

Nichal a écrit : sam. mars 27, 2021 6:02 pm Dire que Greg n'est plus là pour voir enfin l'âge d'or de RQ se manifester. C'est triste quelque part.

Bien au contraire, le grand shaman veille sur nous ;)
Association de JdR sur Dijon : http://www.laguildedessonges.net/index.php
La centralisation des Nouvelles de L5R V5, storyline : https://mega.nz/file/RSBAAYRD#iigACyBaP ... jGZPUs9SP8
Aides de jeux L5R V5 VF : https://mega.nz/folder/pfAChKBA#h3OIasYRrPZtOLIpeh9ooA
Erestor
Dieu des VRP de DW

Message par Erestor »

7Tigers a écrit : sam. mars 27, 2021 3:49 pm
Erestor a écrit : sam. mars 27, 2021 12:55 pm @7Tigers genre, tu en es à reconnaître un patelin de Glorantha sur une vue aérienne d'un de ses quartiers sur une moitié de dos de boîte ?!
Pas très difficile: les toits plats n'étant pas adaptés à la neige, cela exclut Tarsh & Sartar. Oiseaux marins + pleins de temples / statues: Esrolia dont Nochet et ses 100 000 habitants sont la principale cité :mrgreen: !
C'est presque plus impressionnant encore avec l'explication ! :pri

Pour le starter kit, comme j'ai demandé la livraison en une fois :arc je pense que je pourrai encore attendre un peu de l'avoir pour me plonger dans Glorantha tellement ça m'a l'air la porte d'entrée idéale... Voire incontournable. Et la boîte équivalente pour l'AdC étant vraiment bien pensée, je vais y aller les yeux fermés.
As the long departed Commissioner Three-horn famously said on many occasions: "This is Blood Bowl, buddy, anything could happen!".
7Tigers
Dieu d'après le panthéon

Message par 7Tigers »

Pour rappel, la description et le brouillon du plan de Nochet, Cité des Reines est disponible en téléchargement ici:
https://wellofdaliath.chaosium.com/home ... of-queens/
VF par Google translate:
https://translate.google.com/translate? ... of-queens/

Fiction:
Les petites histoires de Griselda à Pavis & Big Rubble (jusqu'à 2001) sont à $1.50 jusqu'à 17h ce soir:
The Complete Griselda, par Oliver Dickinson
https://www.drivethrufiction.com/produc ... e-Griselda
Spoiler:
Image

En non officiel, Lamazone, par Katrin Dirim
Spoiler:
Image
The nomadic High Llama tribes of Prax are a force feared far beyond their borders, emerging from the wastes on their towering steeds to loot and plunder their unprepared sedentary victims. Particularly feared for their ferocity are the warrior women of the tribes, the Llamazons.
Tybalt (le retour)
Dieu d'après le panthéon

Message par Tybalt (le retour) »

Tybalt (le retour) a écrit : ven. mars 19, 2021 12:38 pm Je copie-colle ici un hors-sujet entamé sur le fil News et rumeurs à propos d'un titre sartarien :

I bring bad luck a écrit : jeu. mars 18, 2021 7:06 pm
And some say they helped the Prince of Sartar win her throne.
Je ne connais pas Glorantha. Il y a une subtilité ou c'est une erreur ? Si le "her" est justifié, pourquoi pas tout simplement "Princess" ?

Nichal a écrit : jeu. mars 18, 2021 7:18 pm Non c'est le même principe qu'Hatchepsout, une femme, était Pharaon d'Egypte. Il se trouve que là ponctuellement c'est une femme qui porte le titre de Prince de Sartar.

I bring bad luck a écrit : jeu. mars 18, 2021 8:18 pm OK mais historiquement, quand des femmes étaient souveraines dans des lignées de rois ou de princes, elles portaient quand même le titre de princesses ou de reines. Ca reste étrange ! Enfin c'est leur setting, ils font ce qu'ils veulent.

(...)

Sans être égyptologue, ce n'est pas impossible que ce soit inspiré de l'Egypte ancienne. Mais je vais prendre le joker "appeler une amie" avant de revenir répondre avec certitude (ma source principale là-dessus étant pour le moment un passage de Pyramides de Terry Pratchett qui parodie probablement ça...).

Pour mémoire, après consultation d'une amie égyptologue, il s'avère qu'en Egypte ancienne le titre de pharaon n'était pas toujours féminisé quand une femme arrivait au pouvoir. Dans le cas d'Hatchepsout, qui portait comme tous les pharaons cinq noms officiels, seuls quelques-uns étaient mis au féminin dans la titulature. D'où un flottement entre masculin et féminin, du moins sur le plan grammatical. (Ce qui me confirme aussi que Pratchett a vraiment pu s'inspirer de ça dans Pyramides.)
Mes sites : Kosmos (un jdra sur la mythologie grecque qui a vraiment lu les auteurs antiques pour vous) ; blog de lectures ; site d'écriture.
Disclameur : j'ai écrit pour "Casus" et "Jdr Mag".
7Tigers
Dieu d'après le panthéon

Message par 7Tigers »

Aldryami Myth #9 par Shannon Appelcline:
When I first began writing Aldryami myths, one of my goals was to see how the monomyth looked through their eyes.
But there's another way to look at Gloranthan myths, and that's how the stories of many cultures interconnect (and indeed finding those interconnections is a secret of HeroQuests).
So here is the first of a few myths more explicitly looking at Aldryami myths in the context of other cultures' stories.

How Flamal Met the Tribes
A Story of the Green Age told in Eron Tree

La suite ici.
Spoiler:
Image

Jeff Richard sur FB:
Most Gloranthan gods are not viewed as moral exemplars by their worshipers.
Orlanthi readily acknowledge that when Orlanth used Death on Yelm that was a Bad Thing (although we cheer him on anyways!).
That deed broke the world, and ultimately, Orlanth went on the Lightbringers Quest to restore the world.

Even the Lunars acknowledge that the Red Goddess did things with Bad or Dangerous consequences.
These deeds might have been necessary (like Orlanth killing Yelm - the Emperor needed to die for the cosmos to develop), but they weren't Good.

In short, few Gloranthans worship the gods because they view them as their moral superiors (indeed many mortals consider themselves morally superior to the gods).
They worship the gods because they are powerful entities that define the cosmos and can aid and protect you, and if you don't worship them, you better have other protectors.

This is a hard thing for many modern Westerners to wrap our minds around.
Surely Orlanth must be morally superior to us to be King of the Gods?
Well not really - he's king of the gods because he is powerful and has allies among all the Elements and Powers.
Now Orlanth is morally superior to most other gods because he did undergo the Lightbringers Quest.
That's a BIG deal.
In the end, he made compromises other gods might not have - and he changed as a being.
But that's after he made himself king of the gods and all that jazz.

The point of all of this is that Gloranthans generally don't expect their gods to be moral exemplars.
They expect them to be powerful, useful, and to honour the bargains you make with them.
7Tigers
Dieu d'après le panthéon

Message par 7Tigers »

Casus Belli #36 avec son scénario de 18 pages par Philippe Auribeau est disponible en physique et/ou pdf:
https://www.black-book-editions.fr/produit.php?id=10266
ou en boutiques.
ENCOMBRANTES AMITIÉS
Ce scénario d’enquête se déroule dans la capitale de Sartar, la cité de Boldhome.
Il est conseillé pour trois à cinq aventuriers qui jouissent d’un certain statut au sein de leur clan.

Le scénario est écrit pour des aventuriers faisant partie ou ayant des liens forts avec le clan Ernaldori de la tribu Colymar (pour une description complète de ce clan, cf. Le kit de la Meneuse).
Les personnages pré-tirés fournis dans le livre de base sont adaptés à ce scénario.
Il est alors conseillé qu’Harmast soit l’un des personnages choisis.
Notes: le numéro propose également un article de six pages sur les dilemmes, toujours de bon aloi dans vos scénarios gloranthiens!

En non officiel, une Chaman par Mingchen Shen:
Spoiler:
Image
thamartin
Prêtre

Message par thamartin »

A-t-elle trop mangé d'aldriami? :)
kridenow
Dieu d'après le panthéon

Message par kridenow »

...je me demande si des shamans de Prax ne fumeraient pas de l'aldryami jaune importé de Trowjang.
/Pierre
Répondre