Glorantha: nouvelle edition de RQ, trolls, eleveurs de chevres et serviteurs de la Lune Rouge

Inspis, théories, conseils ...
Guts of Darkness
Banni

Re: Glorantha: nouvelle edition de RQ, trolls, eleveurs de chevres et serviteurs de la Lune Rouge

Message par Guts of Darkness » ven. oct. 12, 2018 10:35 pm

Il va me falloir ressortir les dieux nomades et la guerre des héros. Cela fait une éternité que je veux m'y remettre.
Ce que peu savent, c'est que même ses wargames étaient très originaux. Ils sont les seuls que je connaisse à impliquer la magie aussi bien à l'échelle stratégique.
le dieu Ra a régné
les 10 yeux de l'araignée

« Haut les têtes, la mitraille c'est pas de la merde ! »  Lepic à Eylau

Seigneur Ombre
Dieu en cours d'affectation

Re: Glorantha: nouvelle edition de RQ, trolls, eleveurs de chevres et serviteurs de la Lune Rouge

Message par Seigneur Ombre » sam. oct. 13, 2018 4:19 pm

Ouaip, je viens seulement d'avoir le temps de lire la newsletter Chaosium.

Ben fait chier quoi. Je suis en terrasse, au soleil, et la, ben il doit y avoir de vent parce-que j'avoue que je suis plus touché que je ne le pensais, j'ai un truc persistant dans l’œil...

Au revoir Monsieur Stafford, et merci...

J'ai mon DMG transecom dédicacé par M Gygax, je n'ai jamais eu l'occasion de croiser G Stafford... cela restera une déception pour moi...

EDIT - Sinon j'ai bien réceptionné mon Glorantha sourcebook hier... C'est bô, simplement bô

ZeGreatPat
Evêque

Message par ZeGreatPat » sam. oct. 13, 2018 5:59 pm

Ben ouais, on vieillit et va falloir se faire disparition progressive des Grands Anciens qui nous ont accompagnés depuis si longtemps, même si ça fait mal à chaque fois ....
Merci et RIP Mr Stafford

J.O.
Prêtre

Message par J.O. » sam. oct. 13, 2018 10:13 pm

:( bin mince alors....
Membre (anonyme) de l'ABA... ...et co-fondateur, aussi.

Dagann
Profane

Message par Dagann » dim. oct. 14, 2018 12:25 am

Triste nouvelle. Personne ne s'y attendait.
Pensée pour ses proches.
Ca fait vraiment bizarre de se dire que le papa de Glorantha n'est plus là pour faire grandir son monde.

grumz
Prêtre

Message par grumz » dim. oct. 14, 2018 7:19 am

Oui c'est une nouvelle bien triste et nous venons de perdre un grand homme. J'avais ressorti l'édition de Oriflam ya pas très longtemps :(

7Tigers

Message par 7Tigers » dim. oct. 14, 2018 11:35 am

Pour les personnes ne connaissant pas l'histoire de la création de Chaosium pour éditer White Bear & Red Moon (La Guerre des Héros) puis RuneQuest:

Sous-titres VO disponibles en cliquant sur CC. A partir de la 9ème minute, cela part sur la création de Call of Cthulhu.

On y apprend entre autre que RuneQuest a été tapé sur une machine à écrire IBM Selectric:

Image
Forum officiel pour la VF de RuneQuest: Roleplaying in Glorantha

7Tigers

Message par 7Tigers » dim. oct. 14, 2018 1:57 pm

Un autre angle de vue:

Image
Jeff Richard:
Here's a picture from GenCon 2018 where Greg got to unpack the new RQG. He was so proud of this edition, telling me it is what he always wanted RQ to be but it took 40 years to get there!

Paiji
Dieu du liberal réalisme

Message par Paiji » dim. oct. 14, 2018 7:11 pm

Même Le Monde s'est fendu d'un article sur la mort de Greg Stafford ... c'est dire comme l'image des jdr a changé ... up your ass Mireille  :rock
King Kirby Zavatta Team

sveinethel
Pratiquant

Message par sveinethel » dim. oct. 14, 2018 10:28 pm

C'est clair que je ne m'attendais pas à un hommage du Monde pour G. Stafford, c'est le journal de quelle date ? Espérons de notre côté que nous verrons en VF cette édition ultime de RQ qui rendait si fier le bonhomme sur cette photo très sympa :yes: .

Julian_Manson
Ascendant

Message par Julian_Manson » dim. oct. 14, 2018 10:29 pm

sveinethel a écrit :
dim. oct. 14, 2018 10:28 pm
C'est clair que je ne m'attendais pas à un hommage du Monde pour G. Stafford, c'est le journal de quelle date ? Espérons de notre côté que nous verrons en VF cette édition ultime de RQ qui rendait si fier le bonhomme sur cette photo très sympa :yes: .

Faut trouver un éditeur compétent et plutôt rapide pour ça...

Lotin

Message par Lotin » lun. oct. 15, 2018 10:32 am

sveinethel a écrit :
dim. oct. 14, 2018 10:28 pm

C'est là en date du 13/10 : https://www.lemonde.fr/pixels/article/2 ... 08996.html

7Tigers

Message par 7Tigers » lun. oct. 15, 2018 1:00 pm

Notons que les ennuis de santé de Greg Stafford n'étaient pas nouveaux et c'est d'ailleurs pour cela qu'il avait donné l'intégralité de ses notes sur Glorantha à Jeff Richard au milieu des années 2000 et qu'il a passé les années suivantes avec Jeff à mettre à plat 40 ans de notes et à clarifier ses positions sur Glorantha, pour aboutir au Guide.

Du coup, ce recentrage et cette remise à plat a mis à l'écart pas mal de choses écrites par les fans (notamment une bonne partie écrite pour HW/HQ1), ce qui a fait grincer quelques dents (l'Ouest et les Lunaires étant les plus touchés).

Mais bon, "to get Gregged" n'est pas devenu un verbe pour rien!
( Greg "travaillant" par révélations, au cours de l'histoire de la création (littéraire) de Glorantha, il y a eu de nombreuses fois où des points de vue ont été changé + ou - largement, parfois par simple oubli du point précédent...
Pour plus d'info par l'intéressé lui-même:
http://www.glorantha.com/docs/the-birth-of-elmal/
Extrait:
Why I screwed up your Glorantha
Spoiler:
Being a Chief Bard is not easy. I have been saddled with the task of revealing Glorantha. I accept it. Like most good Orlanthi, I do not have too great an ambition for myself the world. In my youth I had wild dreams and mad fancies, and they have either been discarded, come to fruition, or are still actively in progress. I am willing to engage in a fight, to investigate for right and wrong, and have an honest will to apologize when I am wrong. No one expects more of me than that, I hope. I am just an entertainer.

Now there is a division among the tribe, and I discover that I am once again at its source. Woe to the tribe which chooses a heroquesting bard as its leader!
[..]
Although I am not responsible for the peace and satisfaction of everyone, I am still uncomfortable hurting anyone. I am grateful for the men and women who took me into their fold and gave me the field in which to graze my ideas. They were the early Chaosium fold, guided by a spirit conjured in a Tarot reading. We sent our early stock into the fields and they prospered. Our success raised the interests of others in the tribe who had been lost, and brought them to us until we were a wide and ranging tribe. These were the RuneQuest tribe, a diverse people with many clans.

At first I was amazed at how many came just to listen to my own songs and stories! When I first summoned this Ring they laid out tools and devices which we all loved, and which we thought everyone would love as well. And the RuneQuest tribe did, no doubting that!

Ho, indeed loved nearly to death. They asked more and more of what I knew, and I gladly supplied whatever was in my humble power to provide. I had originally laid down a foundation, my rough sketch based upon what I knew at the time. It was the tribal society of Dragon Pass, first portrayed in print in the boardgame of White Bear & Red Moon. I had an idea, and I developed it the best possible with the tools at hand.

I love tools, whether chisels to carve wood into something beautiful, or ideas and systems used to shape my visions for others. I began with imagination, added intent, and then a mimeograph machine, and worked to manifest these ideas.

One mad vision of my youth was to inspire a variety of people who were so entranced by the world of Glorantha that they would contribute to it. So I thought in 1966, when I was in college, when I first began writing about Glorantha. In 1978, after the appearance of RuneQuest, this dream had begun to come true. I spent my time shaping and overseeing the increasing exploration of Glorantha. A few were authors or co-authors, but more important were the thousands of gamemasters and players who began to explore the mythic realm.

Alas! These are the same folks who, I learn, have been betrayed by me.

Why? I have heard them ask. The is a sharp edge of hidden pain in their voice. Well, here is your answer:

I had to.

I am, after all, the Son of the Twisted One: the Arkating of the First Degree. It is my nature to betray you.

I guess I forgot to tell you this, and perhaps it was not apparent in my work. Well, now you know. I hope you understand we don’t do it to intentionally cause you discomfort, but to reveal the drama of mythical masks. Your hurt should ignite your inspiration.

It was Heroquesting that did it. I guess my curse is the curiosity which I have had, and the insight needed to light my way through its frightful caverns and shadowy inner and outer worlds. I think it is a curse sometimes because it never gives me rest, and for all my security-seeking I have found only more wander and wonder.

I did not mind living with trolls before my initiation. Honest I didn’t. I was used to it, after all, and had spent a good part of my life proselytizing for them. No one was more politically Green for Trolls than I was. “For a human,” they told me, “You are very without fire. Your stick is big enough for us.” No, being a member of the Darkness Tribe and living among the Sartarites was not a problem for me.

The face of Mythology is never the same. Its precise nature is its mutability and ability to reform. Ambiguity, error, and illusion are the stuff from which mythology is made. It is impossible to find an unchanging mythical Truth.

How it Happened

I have always been under the guidance of an Arkati. Most of us self-taught Heroquesters seem to be. As we all know, Arkat was the glorious Liberator, the first human being to discover the real way in which we mortals may obtain immortality. His dictum is mine: “No heroquesting without Respect and Compassion.” It would have been easiest for me to just let go and absolve myself of responsibility at that moment. But the Arkati Guide would not let me live with such irresponsibility. Thus, the tasks which were at first pleasant and exciting became irritating and finally burdensome. The very purpose of my liberating tasks became oppressive to me. The Arkati gloom once again settled about me, and as expected, the Guide deserted me in the darkness. I had only my lessons.

You might have heard from me at that time. I could have been undead, if I had not been an Arkati, but most folk who met me in daylight were not fooled. All did as they were supposed to do, and Life went on. I saw it watching me. It fed me porridge each morning, nothing else. And so the gloom eventually dissipated after I digested the porridge.

I think now I was lucky to be able to come back to the family and stead. I value this more than anything to bear and sustain me every day. Any journey or insight I undertake must be viewed in how it impacts my wife and children. I have not always been kind in my execution of duties. Neither has my patron Orlanth, nor his wife, Ernalda. Yet they, as well as Goldentongue, have given me the Insight which makes Heroquesting both possible and necessary.

The curse! I could not resist exploring once again this bright world which we all have visited. Who among us has not been drawn back to the call of the RuneQuest tribe?

Now, though, I was armed with new tools and new insights. I called a new Ring and sat down to explore the world anew. With Phil Davis, Gregg Maples, Stephen Martin, Jeff Okamoto, and a brief visit by David Hall, we again ventured our souls to heroquest into the other realm. [..]
In the meantime, I invite all of you to recognize that if you see Arkat in me, you can also find it in you. I encourage you to step forward into the roles of subcreation and exploration within Glorantha.)
)
Et l'avantage est que chacun peut choisir ce qu'il préfère pour jouer entre les différentes versions de Glorantha.

La version de Glorantha telle que présentée dans le Guide (et ouvrages suivants) n'est à suivre à la lettre que si l'on désire être publié par Chaosium.

Depuis 1975, Greg a toujours présenté Glorantha comme une base à s'approprier.
Comme il le dit dans la vidéo de la page précédente:
Glorantha est un MDVELH: monde dont vous êtes le héros.

sveinethel
Pratiquant

Message par sveinethel » lun. oct. 15, 2018 8:34 pm

Merci Lotin pour le lien vers l'article :bierre: ! C'est concis mais clair et respectueux.

7Tigers

Message par 7Tigers » mar. oct. 16, 2018 8:19 am

7Tigers a écrit :
7Tigers a écrit : Dans le nouveau pdf des Cores Rules, il reste les bugs suivants:

p.96 Spirit Magic

Strength (1 pt.) => 2 pts.

p. 333 Lock

It should read: "Strength equal to the magic points x10", just as with Glue.

p. 346 Suppress Lodril

"Inside the area is shadowy haze equivalent to a Summon Shadow 1 spell." => Create, not Summon

et, plus génant pour les versions physiques:
RQG p. 199 table is correct:
Critical Attack vs. Critical Parry => Attacker rolls normal damage. Not special damage.
GM Screen and Reference sheets are uncorrect.
+ cha4029_rq_gm_reference.pdf, p. 8: Augments Table, il reste le bug
A Success should add 20% (not -20% as indicated on the table)
Bonne nouvelle: du fait du retard de l'imprimeur, ces bugs vont être corrigés dans l'impression en cours du slipcase (RQG, Bestiary, GM Screen Pack), arrivée toujours prévue fin décembre/début janvier (sauf miracle logistique).

Répondre