Les infos-cerises de la semaine, un megawatt la ligne :
Selon l'Agence Internationale de l'Energie,
la fenêtre pour limiter le réchauffement global à 1,5° s'est encore rétrécie depuis 2021, mais les impressionnants progrès des énergies propres la maintiennent ouverte.
Driving greenhouse gas emissions from the world’s energy sector to net zero and limiting global warming to 1.5 °C remains possible due to the record growth of key clean energy technologies,
(...)
Since 2021, record growth in solar power capacity and electric car sales are in line with a pathway towards net zero emissions globally by mid-century, as are industry plans for the roll-out of new manufacturing capacity for them. This is significant, since those two technologies alone deliver one-third of the emissions reductions between today and 2030 in the pathway. Clean energy innovation has also been delivering more options and lowering technology costs. In the IEA’s original Roadmap in 2021, technologies not yet available on the market delivered nearly half of the emissions reductions needed for net zero in 2050. That number has now fallen to around 35% in this year’s update.
https://www.iea.org/news/the-path-to-li ... ng-it-open
Plinplin de graphiques extraits pour appréhender le phénomène et voir que nous avons les outils d'atteindre le zéro carbone :
https://nitter.net/fbirol/status/1706576930235973807
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Toujours en exploitant le même rapport de l'IEA
L'efficience énergétique va dans le sens des technologies fonctionnant sans fossile :
- les véhicules électriques sont deux à quatre fois plus efficients que les véhicules à essence
- les pompes à chaleurs sont trois à cinq fois plus efficientes que les chauffe-eaux sanitaires
- les plaques à induction sont deux fois plus efficientes que les plaques au gaz
https://nitter.net/DrSimEvans/status/17 ... 75252635#m
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La Chine va atteindre les 1000 Gigawatt d'électricité solaire d'ici 2026 (le parc électrique français toute énergies confondues produisait 144 Gw en 2022, pour comparer).
hina's installed solar capacity will double to 1,000 gigawatts (GW) by the end of 2026 as the world's second-largest economy continues to ramp up investment in renewables, energy research firm Rystad Energy wrote in a note published on Monday.
Beijing had set a goal of boosting the country's installed capacity of wind and solar power to more than 1,200 GW by 2030.
https://www.reuters.com/world/china/chi ... 023-09-12/
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L'Allemagne parviendra probablement au seuil de 50 % de son électricité produite par des énergies renouvelables cette année. C'est important, mais toutefois encore insuffisant pour parvenair aux 80 espérés pour 2030/.
Germany is likely to generate more than 50% of its power from renewable energy this year but needs to ramp up the speed of its transition towards the end of the decade, Economy Minister Robert Habeck said on Monday.
With demand for electricity on the rise, renewables would have to account for 80% of power generation by 2030, Habeck told a conference organised by the Heinrich Boell foundation in Berlin.
"We won't get there at the current pace," he said.
https://www.reuters.com/business/energy ... 2023-09-18
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En Haute-Marne,
Le plus grand parc solaire flottant de France [et d'Europe] va voir le jour sur le site d’une ancienne carrière exploitée par les établissements Blandin à Perthes en Haute-Marne. L’entreprise RES, spécialisée dans les énergies renouvelables, vient d’annoncer l’obtention du permis de construire sur le site.
https://france3-regions.francetvinfo.fr ... 70065.html
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En se basant sur les marchés européens et chinois, cela prend six ans pour que, de 1 %, les véhicules électriques représentent désormais 6% des ventes. La courbe anticipée pour la suite amène à 80 % des ventes les six années suivantes. (je traduit mal les expressions donc corrigez moi (mais doucement), si je comprend, le coût à l'usage est arrivé à équivalence avec les véhicules thermiques et la maturité du marché va arriver à l'équivalence du prix à l'achat).
There is a clear exponential growth pattern for EVs, as rising sales track along an S-curve. Led by Northern Europe and China, and driven by policy, it is taking around six years for EVs to go from 1% to 10% of new car sales. The next stage is quicker still: In leading countries, it is taking another six years to get to 80%.
The new driver of change is economics. Because battery costs enjoy learning curves, total cost of ownership price parity has been reached, and sticker price parity will be reached in every major car market and segment by the end of the decade. That will enable the revolution to widen across the Global South and deepen into other transport sectors.
https://rmi.org/insight/x-change-cars/