kridenow a écrit : ↑jeu. janv. 30, 2020 9:40 pm
Beaucoup de jeux de superhéros admettent d'avoir un protagoniste mis hors combat au premier choc... peu de rôlistes trouvent ça cool. Je me souviens de Kenson qui se retrouva à proposer une règle alternative pour encaisser les coups à Icons car les joueurs trouvaient que sans le pouvoir Armor, c'était injouable.
Exact, et cette règle me parait assez importante.
Je l'ai retrouvée dans "Villainomicon", formulée pour la version précédente d'Icons. Pour la version "Assembly", il suffit de remplacer le terme "Invulnerability" par "Resistance".
Ajout: je vois que la même règle est présente, en plus compact et précis, dans le supplément "Icons A to Z", p.133.
Villainomicon
Innate Invulnerability
Invulnerability is a big factor in damage and combat in Icons: An invulnerable character can often go much longer in a fight: for example, a Stamina 8 hero hit by two damage 4 attacks is out of the fight, whereas a Stamina 8, Invulnerability 3 hero can withstand eight such attacks! This benefit of Invulnerability is intended; the invulnerable-types are the ones in the comics who hang in fights longer, soaking up damage, while most heroes do their best to avoid getting hit.
If you want to extend damage resistance in your Icons game, assign all characters a level of Invulnerability. Half the character’s Strength level (rounded down) is a good guideline. So a Strength 7 hero has armor 3 (7 divided by 2 equals 3.5, rounded down to 3). If you want to further differentiate, a character’s innate damage resistance from Strength should apply only to bashing and blasting damage, not slashing or shooting damage. The Invulnerability power still applies to all forms of damage, and characters use the higher of the two levels (Strength-derived armor or Invulnerability) against bashing and blasting damage. So a Strength 10, Invulnerability 3 hero would have armor 5 against bashing/blasting damage (from Strength) and armor 3 against slashing and shooting damage (from Invulnerability).
Ed. Assembly "Icons A to Z"
INNATE RESISTANCE
With this variant, all characters have Resistance to Bashing and Blasting Damage equal to half their Strength level, rounded down. This means really strong characters, in addition to having more Stamina, can also stand up to
more punishment that’s not a Slashing or Shooting attack.
A brute with Great (6) Strength is essentially immune to the puny punches of an Average (3) Strength attacker, having Resistance 3, but still needs to be worried about even a Poor (2) damage blade or shot (no Resistance).
This innate Resistance does not count as a power, regardless of its level (since high-level Strength already counts as a power). If a character has Damage Resistance limited to Bashing and Blasting, its level is at least 1 higher than the character’s innate Resistance based on Strength.
Donc, pour tous les personnages: a minima 1/2 Force (arr. inf.) de Résistance contre coups et blasts (mais pas tirs et tranchants). Cela veut dire qu'un type Typique en Force aura 1 pt, et des athlètes corrects (Bon, Excellent) 2 points, et qu'un type avec 6 de Force (maximum au delà duquel on est incontestablement surhumain) aura 3 pts.
Cela me semble non seulement indispensable, mais "réaliste". Sinon, un adulte pourrait être sévèrement battu par les attaques cumulées de gamins de 5 ans (Force 1), ou d'une vieille dame (Force 2) avec un parapluie (+1 dam). Peu probable! En revanche, avec un peu de malchance, il peut se faire bousculer ou même assommer - et cela, ça reste possible avec le système de résistance innée proposée. Et une grosse brute peut en effet encaisser (on voit ça dans les films!) presque tous les coups de poings venant de types faibles…
Cette règle optionnelle me semble presque obligatoire si on veut faire du "street-level" ou du "super agents", pour bien différentier les persos et leur équipement (puisqu'on peut avoir aussi de la Resistance contre les dommages mortels…)
La bêtise de surface est plus superficielle que la bêtise des profondeurs. Mais en même temps, elle est moins profonde. C'est le fameux "en même temps". (Goossens)